Pande rynker, Tunge øjenlåg, bevidsthed og bevægelsesmønstre

Som Yogalærer finder jeg det særdeles brugbart, relevant og spændende, at studerer hvordan mennesker bevæger sig omkring i deres dagligdag


Foreksempel 

– om ankel leddet bevæger sig, bøjer og strækker, når manden på cykelstien cykler

– er hovedet foran kroppen når den travle kvinde går på fortorvet

– krummer rygsøjlen fastlåst og ufleksibelt fremover når den unge mand står i køen i Netto

– er den 8 årige pige kalv-knæet pga. hun “falder”  ind på indersiden af foden, i mens hun leger i nabo gården

– trækker den unge mor skulderne op omkring ørene, imens hun trækker vejret meget overfladisk på vej ind for at købe ind sammen med hendes 2 børn

– og holder den modne kvinde øjenene åbne med pandemusklerne i stedet for at bruge øjenenes muskler


Når vi praktiserer Yoga øger vi vores kropsbevidsthed, øver os i at aktiverer musklerne og stabiliserer kroppen  der hvor der er behov for støtte og aktivitet og slappe af der hvor det er hensigtsmæssigt at afspænde, det kræver faktisk en del energi at bide tænderne sammen, rynke mellem øjenbrynene, spænde i skuldrene eller i en hofte. Det er jo spild af energi

 

Jeg talte for nogle år siden med en Yogi, han opfattede alt vores vestlige tyggen tyggegummi, vippen med fødder, negle-bidning, fingre trommeri som spild af  energi, energi vi istedet kunne bruge på at højne vores bevidsthed


Vi bliver kropslige inteligente når vi praktiserer Yoga,

Vi bevidstgør degenererende bevægelses vaner (også de mentale dårlige vaner bevidstgøres)  Yoga hjælper os til “aflære” de uhensigtsmæssige vaner. Og givers os et system og erfaring til gradvist at bygge vores krop og sind op på en ny og nærende måde, med hensigtsmæssige og støttende bevægelses- og tankemønstre

 


 

Mange her det bevægelsesmønster, at de holder deres øjne åbne med pandemuskulaturen (Frontalis)

face yoga mod rynker

her holder jeg mine øjenen åbne med min pandemuskulatur

Læg mærke til de vandrette linier hen over min pande på fotoet oven over

face yoga mod rynker

her bruger jeg musklerne omkring øjenene til at holde øjenene åbne

Min pande er glat på dette foto da jeg bruger øjets muskler (Orbicularis oculi) til at åbne øjet

Med nysgerrighed og øvelse har jeg af-lært mig selv, at holde mine øjne åbne med min pandemuskulatur og istedet for lært mig at holde øjenene åbne med øjets muskler, så jeg undgår stort set de vandrette linier hen over min pande, og jeg forbygger også  gener  som tunge øjenlåg


Jeg har googlet lidt rundt for at se på hvad der foreslåes du kan gøre, hvis du er træt og trist over dine pande linier/rynker

  • Få pandehår
  • Fyld linierne ud med creme
  • brug reflekterende makeup
  • Få kosmetiske behandlinger

Jeg vil istedet foreslå du ændre dine bevægelses mønster i dit ansigt, lære dit ansigts bevægelser og mimik at kende med face yoga, styrker og afspænder dine muskler hensigtsmæssigt

Der blev i 2007 udført 25.000 øjenlågs løft i DK, det er blot de der blev udført i de offentlige regi, i disse tilfælde blev operationerne udført på grund af, at de tunge øjenlåg gav store gener som synsbesvær og spændings hovedpine

 

Med min erfaring og viden i Ansigts Yoga vil jeg elske at bidrage til forbyggelse og forbedring af disse gener, både kosmetiske som funktionelle

 

Når vores ansigtet med alderen begynder at hænge mere nedad, skyldes det ikke alene at huden mister fasthed og fylde, men også at musklerne bliver slappe og mister muskeltonus. Og at vi ikke bruger vores muskler hensigtsmæssigt.

I ansigtet hæfter huden på musklerne, når musklerne begynder at hænge, så trækkes huden med ned
Ligesom kroppens muskler kan trænes kan ansigtets muskler det også, enda med hurtige synlige og mærkbare resultater

 


I samarbejde  med Skønheds Salonen Complete me, som er vinder af Danish Beauty Awards 2016 for bedste ansigts behandling har jeg skabt en Face Yoga Workshop

Har du brug for og lyst til at deltage? Så læs videre

OPLØFT DIT ANSIGT, SIND & SJÆL med Face Yoga 

Ansigtet er følelsernes spejl
Dit ansigt afspejler dit indre liv, din mentale- og følelsesmæssige tilstand

De fleste føler sig til tider stressede og pressede
Det skaber ubalancer og spændinger i ansigtet, denne spænding forhindrer din livsenergi i at flyde frit i ansigtet. Dette vil med tiden manifesterer sig som linjer, poser, rynker, sorte rander, trist og livløs hud. Uden stråleglans og fasthed. 
Jeg har skabet en metode til at styrke muskulaturen og åbne op for flowet i dit ansigt, denne metode udglatter rynker og poser og hjælper til at give slip på et træt og bekymret ansigtsudtryk

Face Yoga er en naturlig ansigts- og humørløfter, med blot få minutters Face Yoga kan du løsne op for spændinger, se og føle en forskel

Face Yoga reducerer ældningstegn, styrker og afspænder ansigtet og sindet, detoxer og efterlader dig, strålende, forfrisket og opløftet
Det gør ingen attraktive, at se stresset og presset ud

På denne Face-Yoga Workshop kan du forvente

  • Face Yoga øvelser
  • Øvelser for skuldre og nakke
  • Åndedrætsøvelser
  • Foryngende Yoga øvelser for hele kroppen
  • Meditation

Sted: YOGALIVING,
Thorvaldsensvej 3, baghuset
Frederiksberg

Pris: 250 kr. pr. workshop

Onsdag d. 29. marts kl. 19.00- 21.00

Søndag d. 7. maj kl. 13.00 – 15.00

Tilmelding: mail@ceciliesebastian.dk

Alle kan deltage

Udgivet i Ansigts-Yoga | Kommentarer lukket til Pande rynker, Tunge øjenlåg, bevidsthed og bevægelsesmønstre

Strålende Hud & Roligt Nervesystem


Sen aftensmad

yogablog

Uhmm, Grød

let fordøjelig hirsegrød
med gurkemejerod, blåbær, varmende krydderier
(kanel, ingefær, peber, nelliker)

ghee (klaret smør)

ristede mandler og æbler


De fleste lande og verdensdele har deres egne hemmelige skønhedsingredienser, i Afrika har de Rooibos, i østen er det Grøn the, Marokko Argan olie, Olivenolie i Middelhavslandene, her i Norden er det vel Birkesaft og Vinterbadning, Amazonas Acai bær og i Indien har sværges der til Ghee og Gurkemeje


I følge Ayurveda

(Ayurveda er et holistisk sundhedssystem, der indeholder en dybdegående viden om hvordan sind og krop holdes i balance og sygdom undgåes. Ayurveda er beskrevet i tusinde år gamle skrifter, der findes i Indien)

er Ghee, det bedste og mest livsfremmende fedtstof der findes Ghee er rent smørfedt også kaldet “klaret smør”

Jeg synes det smager helt fantastisk gyldent og nødde-agtig


 

Ghee laver du ved at at koge USALTET smør ved svag varme

Det er godt at lave 2 pakker på en gang, så undgår du, at det brænder på

Lad det usaltede smør små-koge ved lav temperatur i 35-45 min.

Smørrets urenheder begynder at krystalliserer sig på bunden af gryden, og lægge sig som skum på overfladen, det flydende smør bliver smukt og gyldent med en nøddeagtig duft

Gryden tages af varmen og skummet på overfladen skal fjernes med en ske

Si nu de sidste urenheder fra, ved at hælde smørret i gennem et bomuldsklæde, det kan være et rent viskestykke eller ostelærred du placerer i en si. Si Gheen ned i en glasbeholder  Gheen kan holde sig længe, også uden for køleskabet

Yogablog

den færdige Ghee


Brug Ghee på din grød og på dine ris

Ghee har et højt kogepunkt 250 grader, og er derfor meget velegnet til at stege i, da der grundet det høje kogepunkt ikke fremkaldes giftige frie radikaler, brug Ghee til og i din madlavning

 


 

Skønne Facts om Ghee

Ghee under fodsålerne skulle give en god nattesøvn

 

  • Ghee beroligerer dit nerve system
  • Forbygger hjerte-kar sygdomme, da Ghee sænker usundt kolesterol tal
  • Rig på A, D K2, E vitamin og Antioxidanter
  • Er fyldt med sunde fedtsyrer
  • Moderat indtag af Ghee støtter et vægt tab
  • I Indien bliver Ghee brugt til at detoxe ved at trække affaldsstoffer ud af kroppen
  • Ghee beskytter din hud fra at blive tør  ved at holde på fugten og får din hud til at stråle
  • Reducer mørke rander ved at lægge en maske omkring øjenene før sengetid
  • God ved tørre læber
  • Brug den som bodylotion gør din hud virkelig blød og smidig
  • En effektiv hårmaske til trist hår der spalter, kram varm Ghee ind i dine tørre spidser

 

Du får lige opskriften på min absolut favorit Ansigtsmaske

-Bland lige dele Ghee og mælk tilsæt kikærtemel  til du opnår en cremet konsistens

-lad den virke i 20 min på et rent ansigt, inden     du vasker den af med lunkent vand

 

hatha yoga

Færdig Ghee & usaltet smør kan købes i Irma

 

Udgivet i Meditation | Kommentarer lukket til Strålende Hud & Roligt Nervesystem

Tør Hud uanset hvor meget jeg smører kroppen ind

 


Tør hud – knas tør vinter hud?

 

Uanset hvor meget du tid og penge du bruger på at forkæle din hud med lækre cremer. Er og bliver den så tør? – knas tør?

Jeg bruger noget tid, men stort set ingen penge og får et resultat jeg kan mærke og andre kan se

og bliver ofte spurgt:
ejj hvilken creme bruger du, cecilie?……og spørgeren sige altid….
for jeg har så tør hud uanset hvormeget jeg smøre mig ind (ARRGH)

Hvordan ???????

Hvad er det så, jeg bruger?  Jeg bruger Yogaen til at fugte min hud

Jeg praktiserer Varun Mudra 

Yoga blog

Varun Mudra Hatha yoga

Varun Mudra er den hånd stilling du ser på fotoet, den afbalancerer væskebalancen og vand indholdet i vores krop

Varun Mudra fugter huden indefra og er effektiv til din tørre vinter hud, der skiftevis bliver påvirket af radiator varme og kuldegrader.

Den er også fantastisk hvis du været på strand og i solen måske i Thailand, Bali, Sri Lanka m.m Flyvning, sol, salt, radiatorvarme dehydrere vores hud, Varun Mudra (fugter) Hydrerer

Varun er af Herren af vand, regnen og himmel

Varun Mudra harmoniserer væskebalancen i din krop, kroppen består som bekendt af ca. 75 % vand. Derfor har Varun Mudra en stor positiv effekt
og kraftfuld virkning på alle kroppens funktioner, bl.a renser den blodet, er god ved forstoppelse og øger blod- og energi gennemstrømningen i kroppens organer og kirtler

 


Jeg bruger Varun Mudra dagligt i denne tid ca. 2 x 15 min.
Min motivation for at gøre det!  At tage mig tid til at bruge Varun Mudra er,
at min hud har reageret på vinterens kulde, radiator varme, men også overgangen vi har lige nu fra frost til mildt vejr, ved at være ekstremt tør og da Varun Mudra regulerer væske indholdet i kroppen er den ideel lige nu

Varun Mudra gennemfugter din hud indefra og giver en smidig hud, smuk glød og stråleglans til dit ansigt. Jeg oplever satidig at den har en beroligende virkning og den skaber mentalt fokus

Den anbefales også ved tørre computer øjne og div. ubalancer/lidelser i huden

 


Sådan udføres den:

Lad den bløde blomme på tommel og lille finger mødes, tilføj et let tryk, undgå at trykke ind under neglen.

Lad de tre midterste fingre være så strakte som muligt, i starten kan det være svært, men lige som med andre Yoga stillinger smidigøres dine hænder

Udføres med begge hænder

Læg hænderne til hvile på knæ eller lår med håndfladerne opad.
Sid så afslappet som muligt, med et løft op igennem rygsøjlen på en stol er i meditationsstilling

Luk øjnene og træk vejret opmærksomt

Sid mellem 5-15 min. gerne 2 gange dagligt

 

Udgivet i Meditation | Kommentarer lukket til Tør Hud uanset hvor meget jeg smører kroppen ind

Skal man gå i bad efter Yoga?

Det anbefales af gå i bad før din Yoga praksis og ikke efter

 

skal man i bad efter yoga?

 

Før min yoga praksis plejer jeg at tørbørste min krop og taget et

lunt bad som afsluttes med et “koldt gys”

Jeg oplever at jeg på denne måde får lidt forærende,

forstået på den måde at det kolde vand vækker min

opmærksomhed og skærper mit fokus,

jeg mærker min krop dybere og øjeblikket opleves mere,

det booster en indre power og viljestyrke

 

Yogastillinger stimulerer bl.a. dine indre organer ved øge blod- og energi gennem strømningen

Du bør undlade at bade efter din Yoga praksis da,

det varme vand trækker blod- og energi flow væk fra

de indre organer og kirtler og ud i huden, 

koldt vand vil skabe en sammentrækning af organerne og blokerer lidt for flowet. 

Når du praktiserer Yoga skaber du et elektromagnetisk hylster i og omkring dig,

nogen mener at dette hylster nedbrydes når vi bader efter Yoga

 

 

Udgivet i Meditation | Kommentarer lukket til Skal man gå i bad efter Yoga?

Glat og smidig hud med Ayurvedisk selv massage teknik – Hatha Yoga

Plej din krop og dit sind med gode olier

Abhyanga er en Ayurvedisk massage teknik (Ayurveda er videnskaben om kroppen og livet)

 

Som du kan udfører på dig selv

Massér din krop med lun olie inden du går i bad.

Start med ansigt (evt. hårbund) og øre massér nedefter.

Lange strøg på arme og ben cirkulær bevægelser på leddene, mave og lænd

Arbejd kroppen igennem på ca. 6 min.

Brug sesamolie efterår og vinter. Kokosolie forår og sommer

PS: Rens afløbet for olierester 1 gang om ugen

Abhyanga styrker og afspænder dit nervesystem, renser og harmoniserer kroppens væv

Beroligere sindet

 

 

img_0572

Udgivet i Meditation | Kommentarer lukket til Glat og smidig hud med Ayurvedisk selv massage teknik – Hatha Yoga

Træk Vejret Gennem Næsen- det har Hatha Yogierne vist i tusinde år

Du er smart og omsorgsfuld over for dig selv når du trækker vejret igennem næsen i kulden

(helst altid – koldt som varmt)

som det angives i hatha Yogaen

Indånding gennem næsen forfiner luften, inden den når de sårbare lunger,

luften fugtes, opvarmes og renses

Luften skal samtidig rejse en længere vej fra den rammer næseborene til den når lungerne

 

Åndedrættet bliver dybere og samtidig mere rytmisk,

det beroliger dit nervesystem, skaber flow, mindsker stress, tyngde og modstand – livet glider lettere

Ansigtet ser gladere, mere imødekommende ud,

du udstråler balance

og overskud, det tiltrækkes vi af

Hatha Yogier har i tusinde år vist hvilken påvirkning

åndedrættet har på vores fysiske, mentale,

følelsesmæssige og energetiske krop

 

Hatha YogaHam her trækker vejret gennem næsen, har tjekket 

 

 

Udgivet i Meditation | Kommentarer lukket til Træk Vejret Gennem Næsen- det har Hatha Yogierne vist i tusinde år

Kunsten at Balancerer- indefra & ud- Hatha Yoga sekvens

Alt hvad du mestre på din yogamåtte vil manifesterer sig i din hverdag

Her har Hatha Yoga meget at tilbyde

 

Vær nysgerrig på din krop, dit sind og åndedræt

leg med din balance

Stå foreksempel på 1 ben når du børster tænder,

stå på det andet når du tager strømpe på,

det behøver ikke være særlige Hatha Yoga stillinger

Når du gradvist nærmer dig en mere ideel balanceevne,  

vil du få mere balance og harmoni i dine relationer,

i din krop, på dit job, i dit forhold til mad og sundhed,

balance mellem aktivitet og hvile,

din maskuline handlekraftige side

og den omsorgsfulde feminine side,

balance imellem at

give og modtage, imellem tale og stilhed……… fortsæt selv listen

Ingen undskyldninger  her har du en Hatha Yoga

Balance Sekvens

 

Udgivet i Meditation | Kommentarer lukket til Kunsten at Balancerer- indefra & ud- Hatha Yoga sekvens

Mave styrkende Yoga øvelse

Vi har lige haft mavevirus hjemme med opkast og tynd mave, mine 2 sønner og mand var ret hårdt ramt

Jeg har været deres omsorgs person, vasket og kogt styrkende suppe

Det har været sparsomt med nattesøvn og der var ikke tid til Yoga øvelser, eller jeg prioriterede det ihvertfald ikke

Jeg har tænk over hvorfor jeg ikke fik mavevirus

Jeg har oplevet denne Mummy-Power før, når mine børn var syge,

hvor jeg ligesom har udskudt min egen sygdom, til der var tid til  at være syg. Så plejer ubalancen (sygdom) også at melde sig, er spændt på at se om den melder sig denne gang

Jeg er overbevist om at årsagen til min sundhed og styrke skyldes, at jeg bruger tid på og prioriterer min yoga og gør mavestyrkende yogaøvelser,

der styrker muskulært, men i særdeleshed øvelser der styrker mine organer og skaber energiflow i mave regionen.

Her har du en enkel og effektiv mavestyrkende øvelse, udfør den let og uanstrengt.

Udføres på eget ansvar

 

 

Udgivet i træn yoga hjemme | Kommentarer lukket til Mave styrkende Yoga øvelse

Varmende Efterårs Yoga Sekvens

Varme, styrke & energi – indefra og ud med Hatha Yoga

 

Fryser du og føler dig energi-forladt

kan du gentage denne simple og effektive yoga sekvens i 10 min. eller mere

Den styrker dig, varmer dig, opløfter dig. Varmende efterårs yoga

 

Udgivet i træn yoga hjemme | Kommentarer lukket til Varmende Efterårs Yoga Sekvens

Yogastilling til mere styrke, varme & energi

 


Effektiv Efterårs Yoga Stilling

Hvilke Yoga øvelser du udføre bør justeres efter hvad du har brug for og tilpasses årstiderne

Uhh, det er blevet koldt, jeg har altid en hue på hovedet eller i min taske, alt den voldsomme vind (bevægelse) omkring hovedet skaber bevægelse og uro i sindet.
Så hav en hue eller tørklæde med dig,

blot et lille tip

 

Jeg har også justeret i mine daglige yogaøvelser så de passer til den kolde og blæsende årstid

som efteråret jo er.

Jeg nu har fokus på mere dynamik og bagud bøjende stillinger.

Der er også stående stilinger i mit program, er skaber et godt og stabilt fundament,

vi kan ikke åbne os og bøje os bagud på en nærende måde uden god jordforbindelse

Jeg har fokus på stillinger der massagere nyrene,

de er særligt varmende og styrkende.

Det har jeg brug for i mit efterårs yoga program

 

 

Her gør jeg Bhujangasana,
for at være ærlig er det ikke min favorit stilling.

Jeg synes den er hård, men det føles skønt bagefter.

Jeg vil helt klart anbefale dig, at gøre Bhujangasana her i efterårs perioden, da den sætter gang i din indre varme og blodcirkulation,

dine nyrerne massageres og leveren renses.

Kønskirtlerne stimuleres og underlivet styrkes.

Har du forstoppelse, døjer med luft i tarmene eller hård mave er Bhujangasana din stilling.

Cobraen som stillingen også kaldes, styrker dit immunforsvar.
Den styrker din ryg og får dig til at se og føle dig yngre, da den giver din en smuk holdning

Udfør stillingen opmærksomt og i roligt tempo,

udføres på eget ansvar

 

 

Udgivet i træn yoga hjemme | Kommentarer lukket til Yogastilling til mere styrke, varme & energi