Støt din krop bedst muligt med nærende vand vaner

 


I 1997 var jeg på Ayurvedisk retreat, det var sådan et skønt ophold i Rørvig, sammen med min mor.

Jeg havde hørt om det der Ayurveda, og det virkede så spændende og resultat skabende,

så afsted med os min mor og jeg

Det er så mange år siden nu, men det er som om det ophold stadig nærer mig. det ligger lagret i mine celler og jeg kan dykke ned i dens ro og fylde når jeg har brug for det

Her lærte jeg at drikke tempereret vand, krops temperatur eller varmere

(ca. halv kogt og halv koldt)

Kan tydeligt huske de første cafe og restaurant besøg, hvor jeg måtte tage mod til mig og spørge efter kogt vand, (spurgte efter det kogte for synes det var for megt at forlange med halv kogt/halv kold)  svaret var næsten altid  “Eijj, men du skal da et brev med the også”

Og når jeg takkede nej var der stor interesse omkring det her kogte vand

Brugte og bruger stadig billedet, af at gøre en stegepande med fedt ren, her villle du jo aldrig bruge koldt vand, så størkner fedtet og urenhederne.

Med det varme vand slipper  fedtet og urenhederne panden og den skylles lettere ren, samme princip med kroppen.

 

yoga ayurveda detox

 

  • Tempereret vand skyller Ama (urenheder) ud af kroppen
  • Stimulerer fordøjelsen
  • Kroppen skal ikke bruge energi på at opvarme vandet til krops temperatur

Prøv det føles dejligt, når du først har vænnet dig til det, kan du ikke undvære det

Kan jeg ikke bare drikke urte the?

For at blive i opvaske analogien, du vasker ikke op, tager bad eller vasker hænder i urte the

det var svaret jeg fik da jeg spurgte en Ayurvedisk læge i Rishikesh

Bær Dit Ansigt med Stil

 


Elsker Kunst, mode, kultur, beauty og Ja, YOGA

Derfor er Vogue India det perfekte match til mig,

Her faldt jeg bl.a. over denne artikel med über cool Ranjana Khan, her posere hun i Vogue, India med Ansigts-Yoga som accesorrie.

Ansigts-Yoga
Ranjana Khan, Vogue India

 

Face off with facial yoga

New Yorker Ranjana Khan launches an instructional web video for an ancient beauty

It’s hard to believe that jewellery designer Ranjana Khan, better known as wife of designer Naeem Khan, is already 57-years-old. Swapping surgery and botox for facial yoga she demonstrates, over a glass of champagne, how a series of fish-faces, lippy pouts, eyelid stretches and neck rolls can erase years off your face. Fans include The Real Housewives of New York who not only downloaded her video, but also invited her for a session on their s

It’s exactly what it sounds like: yogic movements for the face. It’s an ancient science that, along with deep breathing, can ease stress and leave you feeling rejuvenated. Our face has multiple small muscles that are prone to relax with age and eventually sag. That’s why we need to tone it and bring blood back into the area.

How were you introduced to facial yoga?

Ten years ago in India, before finishing the corpse pose in vinyasa, my teacher showed me how my face was going to age. She taught me exercises to balance this out.

When did you begin to see a difference in your face?

I noticed my skin looked firmer after a few weeks. That’s when I made it part of my daily routine.

What’s the best thing about it?

You can do it anywhere, anytime, from the subway to your desk. You don’t need a mat or a studio. I only spend a few minutes each day but I feel a hundred times better. Who doesn’t want to look great when they get older?

 

 

Dit ansigt i fremtiden (en gyser)

Jeg har lavet en test som jeg kalder. Hvordan mon dit og mit ansigt ser ud i fremtiden?Med den her test kan du få en ide om det.

Sådan gør du.

-Tag et spejl

-Hold spejlet vandret i bryst højde, bøj dit hoved gradvist fremad til dit ansigt er parallel med spejlet. Iagttag  dit ansigt

Her har du det spejlbillede, der måtte møde dig i fremtiden.

Kan du lide det ?

Her er mit spejlbillede og jeg må sige, at jeg ikke er vild med det.

Mig i fremtiden

 

Leg nu at du spoler tiden og dit ansigt tilbage.

– Tag dit spejl og hold det parallelt med loftet

– tilt dit hoved gradvist bagover til ansigtet er vandret (pas på din nakke)

Hmmm, det var det spejlbillede der engang mødte dig.

Her er mit, det er jeg ret godt tilfreds med

Mig for år tilbage

 

Men hey, ingen stress og panik. Yogaen hjælper os igen.

Ansigts- Yoga hjælper dig med, at spole tiden tilbage. Så dit ansigtet komme mere i nærheden af det nederste foto.

Ved hjælp af sine styrkende, afspændende og opstrammende øvelser og  teknikker.

 

 

Tankemylder, bekymringer og mental stress tager med på ferie.

 Din krop skal på påske ferie, men hvad med dit sind? Holder det også fri.

I morgen torsdag kl. 19.15 underviser jeg, en udrensende og styrkende Yoga klasse i Yogaliving på Frederiksberg.

Jeg har fokus på muskulær styrke og kroppens alignment, samt rygsøjledrejninger,

da rotationer renser ud. Foråret er tid for detox.

Når jeg har undervist denne time går jeg på på Påskeferie, men på ferie fra hvad ?

Jeg elsker mit arbejde, med at undervise Yoga klasser, workshops og 1:1 sessioner.

Jeg har planlagt min hverdag og arbejdsliv på den måde, at jeg har tid til at hvile min krop i hverdagen, og mit sind holder fri 20 min. hver aften når jeg mediterer.

Det de fleste dybest set trænger ti, erl ferie fra er sindets bevægelser, tankerne, indre overbevisninger, bekymringer om fremtiden og fortiden.

Der for skal vi også mediterer i morgen, og sende sindet godt på påske ferie.

Kommer du ikke med skal du da have en gratis meditation

 

 

Her har du mine bedste tips til at starte din egen vedvarende meditations praksis

1: Tag en beslutning om at du vil mediterer, eks. 5 gange om ugen i 10 min. Efter 30 dage kan du sættet en ny standard.

 2: Find et fast tidspunkt og evt. sted, så lidt planlægning og så få overvejelser som mulig er essentielt.

 3: JUST DO IT

 4: Vær vedholdende, drop undskyldningerne, lav en liste over de gavnlige virkninger, du har læst at meditation har.

 5: Skriv ned hvilke positive forandringer du begynder at føle i din hverdag, krop, helbred, parforhold, børn, job, penge. Fokus, ro, anti-age, cash-flow, glæde, mere energi, tabt dig, indre power…. fortsæt selv, listen er uendelig.

 6: Er der en person du inspireres af, der mediterer?

 7: Gør det simpelt og sjovt, enkelhed er nøglen, er du til mantraer, vælg en mantrameditation, nyder du at trække vejret bevidst, vælger du en meditation med fokus på åndedrættet, også selv om din lærer, veninde, mor ect. er fan af en anden teknik, lyt til dig selv. Der er ingen rigtig og forkert, godt eller dårligt, lade din meditation været let og uanstrengt.

 8: Undgå at stræbe efter en særlig tilstand, du har helt sikkert tanker, mange tanker og din krop er måske urolig, klør smerter, summer, det er helt klassisk og du er ikke umulig til at mediterer, prøv at blive siddende og lad tankerne og kropsfornemmelserne passerer. Vend tilbage til åndedræt/mantra.

 9: Vær sød ved din krop, den har brug for det, det kræver en afslappet krop at mediterer, sæt dig altid med lodret rygsøjle, er din krop anspændt en yoga-sidde-stilling, sæt dig da godt til rette på en stol, der er en direkte connection imellem krop og sind, er kroppen anstrengt bliver sindet det også. Du vil opleve at jeg ofte guider dig igennem yogaøvelser før meditationen på mine yogaklasser

 10 : Solo eller social, meditation behøver ikke at være en ensom fornøjelse, er du social anlagt, tilmeld dig et meditations forløb ude i byen eller on-line. Skab dit eget meditationsfællesskab eller opsøg et allerede eksisterende

Pande rynker, Tunge øjenlåg, bevidsthed og bevægelsesmønstre

Som Yogalærer finder jeg det særdeles brugbart, relevant og spændende, at studerer hvordan mennesker bevæger sig omkring i deres dagligdag.

Foreksempel 

– om ankel leddet bevæger sig, bøjer og strækker, når manden på cykelstien cykler.

– er hovedet foran kroppen, når den travle kvinde går på fortorvet.

– krummer rygsøjlen fastlåst og ufleksibelt fremover, når den unge mand står i køen i Netto.

– er den 8 årige pige kalv-knæet pga. hun “falder”  ind på indersiden af foden, i mens hun leger i nabo gården

– trækker den unge mor skulderne op omkring ørene, imens hun trækker vejret meget overfladisk, på vej ind for at købe ind sammen med hendes 2 børn.

– og holder den modne kvinde øjenene åbne med pandemusklerne, i stedet for at bruge øjenenes muskler.

Når vi praktiserer Yoga øger vi vores kropsbevidsthed, øver os i at aktiverer musklerne og stabiliserer kroppen  der hvor der er behov for støtte og aktivitet og slappe af der hvor det er hensigtsmæssigt at afspænde, det kræver faktisk en del energi at bide tænderne sammen, rynke mellem øjenbrynene, spænde i skuldrene eller i en hofte. Det er jo spild af energi.

Jeg talte for nogle år siden med en Yogi, han opfattede alt vores vestlige tyggen tyggegummi, vippen med fødder, negle-bidning, fingre trommeri som spild af  energi, energi vi istedet kun bruge på at højne vores bevidsthed 

Vi bliver kropslige inteligente når vi praktiserer Yoga, vi bevidstgør degenererende bevægelses vaner (også de mentale dårlige vaner bevidstgøres)  Yoga hjælper os til “aflære” de uhensigtsmæssige vaner. Og givers os et system og erfaring til gradvist at bygge vores krop og sind op på en ny og nærende måde, med hensigtsmæssige og støttende bevægelses- og tankemønstre.

Mange her det bevægelsesmønster, at de holder deres øjne åbne med pandemuskulaturen (Frontalis).

face yoga mod rynker
her holder jeg mine øjenen åbne med min pandemuskulatur

Læg mærke til de vandrette linier hen over min pande på fotoet oven over

face yoga mod rynker
her bruger jeg musklerne omkring øjenene til at holde øjenene åbne

Min pande er glat på dette foto, da jeg bruger øjets muskler (Orbicularis oculi) til at åbne øjet.

Med nysgerrighed og øvelse har jeg af-lært mig selv, at holde mine øjne åbne med min pandemuskulatur, og istedet for lært mig at holde øjenene åbne med øjets muskler. På den måde jeg undgår stort set,  de vandrette linier hen over min pande.  Og jeg forbygger også  gener som tunge øjenlåg.

Jeg har googlet lidt rundt, for at se på hvad der foreslåes du kan gøre, hvis du er træt og trist over dine pande linier/rynker.

  • Få pandehår
  • Fyld linierne ud med creme
  • Brug reflekterende makeup
  • Få kosmetiske behandlinger

Jeg vil istedet foreslå du ændre dine bevægelses mønster i dit ansigt, lære dit ansigts bevægelser og mimik at kende med ansigts yoga, styrker og afspænder dine muskler hensigtsmæssigt.

Der blev i 2007 udført 25.000 øjenlågs løft i DK, det er blot de der blev udført i de offentlige regi, i disse tilfælde blev operationerne udført på grund af, at de tunge øjenlåg gav store gener som synsbesvær og spændings hovedpine.

Med min erfaring og viden i Ansigts Yoga, vil jeg elske at bidrage til forbyggelse og forbedring af disse gener, både kosmetiske som funktionelle.

Når vores ansigtet med alderen begynder at hænge mere nedad, skyldes det ikke alene at huden mister fasthed og fylde, men også at musklerne bliver slappe og mister muskeltonus. Og at vi ikke bruger vores muskler hensigtsmæssigt.

I ansigtet hæfter huden på musklerne, når musklerne begynder at hænge, så trækkes huden med ned. Ligesom kroppens muskler kan trænes, kan ansigtets muskler det også, enda med hurtige, synlige og mærkbare resultater.

 

I samarbejde med Skønhedssalonen Complete me, som er vinder af Danish Beauty Awards 2016 for bedste ansigts behandling. Har jeg skabt en Signatur Ansigts Yoga Workshop

Har du brug for, og lyst til at deltage?

OPLØFT DIT ANSIGT, SIND & SJÆL med Ansigts Yoga 

Ansigtet er følelsernes spejl
Dit ansigt afspejler dit indre liv, din mentale- og følelsesmæssige tilstand

De fleste føler sig til tider stressede og pressede
Det skaber ubalancer og spændinger i ansigtet, denne spænding forhindrer din livsenergi i at flyde frit i ansigtet. Dette vil med tiden manifesterer sig som linjer, poser, rynker, sorte rander, trist og livløs hud. Uden stråleglans og fasthed. 
Jeg har skabet en metode til at styrke muskulaturen og åbne op for flowet i dit ansigt, denne metode udglatter rynker og poser og hjælper til at give slip på et træt og bekymret ansigtsudtryk

Face Yoga er en naturlig ansigts- og humørløfter, med blot få minutters Face Yoga kan du løsne op for spændinger, se og føle en forskel

Face Yoga reducerer ældningstegn, styrker og afspænder ansigtet og sindet, detoxer og efterlader dig, strålende, forfrisket og opløftet
Det gør ingen attraktive, at se stresset og presset ud

På denne Face-Yoga Workshop kan du forvente

  • Face Yoga øvelser
  • Øvelser for skuldre og nakke
  • Åndedrætsøvelser
  • Foryngende Yoga øvelser for hele kroppen
  • Meditation

Sted: YOGALIVING,
Thorvaldsensvej 3, baghuset
Frederiksberg

Pris: 250 kr. pr. workshop

Onsdag d. 29. marts kl. 19.00- 21.00

Søndag d. 7. maj kl. 13.00 – 15.00

Tilmelding: mail@ceciliesebastian.dk

Alle kan deltage

Strålende hud & roligt nervesystem

Ghee

yogablog
Uhmm, Grød

Let fordøjelig hirsegrød, med gurkemejerod, ristede mandler, æbler, blåbær, ghee og varmende krydderier (kanel, ingefær, peber, nelliker).

De fleste lande og verdensdele, har deres egne hemmelige skønhedsingredienser.

I Afrika har de Rooibos, i østen er det Grøn the, Marokko Argan olie, Olivenolie i Middelhavslandene, her i Norden er det vel Birkesaft og Vinterbadning, Amazonas Acai bær og i Indien har sværges der til Ghee og Gurkemeje

I følge Ayurveda (Ayurveda er et holistisk sundhedssystem, der indeholder en dybdegående viden om hvordan sind og krop holdes i balance og sygdom undgåes. Ayurveda er beskrevet i tusinde år gamle skrifter, der findes i Indien) er Ghee, det bedste og mest livsfremmende fedtstof der findes Ghee, er rent smørfedt også kaldet “klaret smør” som du måske kender fra mormor køkkenet. Ghee smager helt fantastisk, gyldent og nødde-agtigt.

Sådan gør du:

Ghee laver du ved at at koge USALTET smør ved svag varme

Det er godt at lave 2 pakker på en gang, så undgår du, at det brænder på

Lad det usaltede smør små-koge ved lav temperatur i 35-45 min.

Smørrets urenheder begynder at krystalliserer sig på bunden af gryden, og lægge sig som skum på overfladen, det flydende smør bliver smukt og gyldent med en nøddeagtig duft

Gryden tages af varmen og skummet på overfladen skal fjernes med en ske

Si nu de sidste urenheder fra, ved at hælde smørret i gennem et bomuldsklæde, det kan være et rent viskestykke eller ostelærred du placerer i en si. Si Gheen ned i en glasbeholder. Gheen kan holde sig længe, også uden for køleskabet.

Yogablog
Den færdige Ghee, er den ikke smuk.

Brug Ghee på din grød og på dine ris. Ghee har et højt kogepunkt 250 grader, og er derfor meget velegnet til at stege i. Da der grundet det høje kogepunkt, ikke fremkaldes giftige frieradikaler, brug Ghee til og i din madlavning

Skønne Facts om Ghee

Ghee under fodsålerne skulle give en god nattesøvn

Ghee beroligerer dit nerve system

  • Forbygger hjerte-kar sygdomme, da Ghee sænker usundt kolesterol tal
  • Rig på A, D K2, E vitamin og Antioxidanter
  • Er fyldt med sunde fedtsyrer
  • Moderat indtag af Ghee støtter et vægt tab
  • I Indien bliver Ghee brugt til at detoxe ved at trække affaldsstoffer ud af kroppen
  • Ghee beskytter din hud fra at blive tør  ved at holde på fugten og får din hud til at stråle
  • Reducer mørke rander ved at lægge en maske omkring øjenene før sengetid
  • God ved tørre læber
  • Brug den som bodylotion gør din hud virkelig blød og smidig
  • En effektiv hårmaske til trist hår der spalter, kram varm Ghee ind i dine tørre spidser

 

Du får lige opskriften på min absolut favorit Ansigtsmaske.

-Bland lige dele Ghee og mælk, tilsæt kikærtemel, til du opnår en rig og cremet konsistens.

-lad den virke i 20 min på et rent ansigt, inden du vasker den af med lunkent vand.

 

hatha yoga
Færdig Ghee & usaltet smør kan købes i Irma

 

Tør hud uanset hvor meget, jeg smører kroppen ind.

Tør hud – knas tør vinter hud?

Kender du det, at uanset hvor meget du tid og hvor mange penge du bruger på at forkæle din hud med lækre cremer,

er og bliver den tør – knas tør? 

Jeg investerer tid, men stort set ingen penge på min hud, og får et resultat jeg kan mærke og andre kan se. Ofte bliver jeg spurgt “Hvilken creme bruger du, cecilie” og spørgeren sige altid “jeg har så tør hud, uanset hvor meget jeg smøre mig ind og hvor mange penge jeg bruger på cremer (Arrrgh).

Hvad er det så, jeg bruger?  Jeg bruger Yoga til at fugte min hud indefra og ud.

Jeg praktiserer Varun Mudra. 

Yoga blog

Varun Mudra er en håndstilling, en mudra. Der afbalancerer væskebalancen og vand indholdet i vores krop.

Varun Mudra fugter huden indefra, og er effektiv til din tørre vinter hud, der skiftevis bliver påvirket af radiator varme og kuldegrader.

Den er også fantastisk, hvis du været på strand og i solen måske i Thailand, Bali eller måske Sri Lanka. Flyvning, sol, salt, radiatorvarme dehydrere vores hud, Varun Mudra hydrerer.

Varun er Herren af vandet, regnen og himmelen.

Varun Mudra harmoniserer som sagt væskebalancen i din krop, kroppen består, som bekendt af ca. 75 % vand. 

Derfor har Varun Mudra en stor positiv effekt og kraftfuld virkning på alle kroppens funktioner, bl.a renser den blodet, er god ved forstoppelse og øger blod- og energi gennemstrømningen i kroppens organer og kirtler.

Jeg bruger Varun Mudra dagligt i denne tid ca. 2 x 15 min.
Min motivation for, at tage mig tid til at praktiserer Varun Mudra er, at jeg mærker at den virker. Min hud føles blødere og mindre tør efter jeg har siddet med Varun Mudra.
Varun Mudra gennemfugter din hud indefra og giver en smidig hud, smuk glød og stråleglans til dit ansigt.

Jeg oplever samtidig, at den har en beroligende virkning, skaber mentalt fokus og klarhed.

Den anbefales også ved tørre computer øjne og div. ubalancer og hudlidelser i.

Sådan udføres den:

Lad den bløde blomme på tommel og lille finger mødes, tilføj et let tryk, undgå at trykke ind under neglen.

Lad de tre midterste fingre, være så strakte som muligt, i starten kan det være lidt svært, men lige som med andre Yoga stillinger smidigøres dine hænder og stillingen bliver lettere efterhånden som du bruger den. Udføres med begge hænder.

Læg hænderne til hvile på knæ eller lår med håndfladerne opad.
Sid så afslappet som muligt, med et løft op igennem rygsøjlen på en stol er i meditationsstilling. Luk øjnene og træk vejret opmærksomt. Sid mellem 5-15 min. gerne 2 gange dagligt.

 

Skal man gå i bad efter Yoga?

Det anbefales af gå i bad før din Yoga praksis og ikke efter.

skal man i bad efter yoga?

Før min yoga praksis plejer jeg at tørbørste min krop,  og derefter taget et lunt bad, som afsluttes med et “koldt gys” Jeg oplever, at jeg på denne måde får lidt forærende, forstået på den måde at det kolde vand vækker min opmærksomhed og skærper mit fokus.Jeg mærker min krop dybere og øjeblikket opleves mere, jeg er mere tilstæde. Det booster min indre power og viljestyrke.

Yogastillinger stimulerer bl.a. dine indre organer ved øge blod- og energi gennem strømningen. Du bør undlade, at bade efter din Yoga praksis da, det varme vand trækker blod- og energi flow væk fra de indre organer og kirtler og ud i huden, koldt vand vil skabe en sammentrækning af organerne og blokerer lidt for flowet. Når du praktiserer Yoga, skaber du et elektromagnetisk hylster i og omkring dig, Det siges at denne stråleglans nedbrydes når vi bader efter Yoga.

 

 

Glat og smidig hud med Ayurvedisk selv massage teknik – Hatha Yoga

Plej din krop og dit sind med gode olier

Abhyanga er en Ayurvedisk massage teknik (Ayurveda er videnskaben om kroppen og livet)

 

Som du kan udfører på dig selv

Massér din krop med lun olie inden du går i bad.

Start med ansigt (evt. hårbund) og øre massér nedefter.

Lange strøg på arme og ben cirkulær bevægelser på leddene, mave og lænd

Arbejd kroppen igennem på ca. 6 min.

Brug sesamolie efterår og vinter. Kokosolie forår og sommer

PS: Rens afløbet for olierester 1 gang om ugen

Abhyanga styrker og afspænder dit nervesystem, renser og harmoniserer kroppens væv

Beroligere sindet

 

 

img_0572