4 Yogiske tips til at køle ned

 


1: Bær behageligt tøj i natur matriale som silke eller bomuld. Undgå kunststof som f.eks. polyester hvor huden ikke kan ånde. Bær lyse kølende farver i blå, hvide og lyse lilla nyancer.

 

2: Spis kølende fødevarer og urter som for eksempel: Kokos, mandler, mandelmælk, mynte, bønnespirer, æbler, asperges, avokado, basmatiris, cantalupe melon, rababer, kylling, kardemomme, koriander, agurk, fisk, kikærter og sød kartoffel.

Undgå varmende og syredannende fødevarer som: Chili, stærk ost, alkohol, salte og olierede fødevarer som chips og pomfritter. Kaffe, mælk, tomater, alkohol, citrus frugt og rødt kød.

 

3: Lad dine øjne hvile på kølende natur billeder af vand, himmel, måne eller omgiv dig med krystaller som Rosa quarts, månesten, aquamarin og amatyst.

 

 

4: Praktiser Sheetali Pranayama som er et kølende yoga åndedræt.

Sæt dig i en behagelig siddestilling med lodret rygsøjle.
Stræk din tunge så langt ud af munden du kan og fold tungen til et rør.

Note: 1/3 del af verdens befolkning kan ikke folde tungen, grundet en genetisk manglende evne.

 

Kan du ikke folde din tunge, skal du i stedet lade dine tænder mødes ganske let, føre din tunge fladt mod ganen og blotte dine tænder.

 

Ånd ind roligt og uanstrengt igennem tungen eller tænderne, med din opmærksomhed rettet mod den kølende fornemmelse indåndingsluften skaber.

Luk herefter munden og ånd roligt ud gennem næsen.

 

Gentag 9 runder.

Denne åndedrætsteknik har en øjeblikkelig kølende virkning på krop og sind.

Må ikke praktiseres i koldt klima og i støvet og forurenede omgivelser.
Skal undgåes hvis du har lavt blodtryk eller forstoppelse.
Spørg din læge til råds hvis du er i tvivl om du må praktiserer Sheetali pranayama.