Fyldige læber med Ansigts Yoga

Her får du det gæste blogindlæg jeg blev inviteret til at lave til det lækre site RIVER AND RAVEN der forhandler bæredygtig mode, skønhedsprodukter og smykker.

Vi har mere end 100 muskler i ansigt og hoved, der lige som musklerne i resten af kroppen, kan trænes for at holdes i form. Det at bevæge, strække og afspænde musklerne, bidrager til øget cirkulation, og cirkulation er et must, i forhold til at holde et område vitalt, spændstigt og strålende. Da huden hæfter på musklerne, og musklerne løftes og får fylde når de trænes, fyldes huden ud og dermed får hele ansigtet et løft.

Når du træner dit ansigt med FaceYoga lærer du det bedre at kende. Du bliver bevidst om uhensigtsmæssige spændinger, der skaber ubalance og energiblokeringer i ansigtet, og efterlader det asymmetrisk, med rynker og manglende glød.

Når energiblokeringerne opløses gennem øvelserne og øget bevidsthed, strømmer din livsenergi (i yogasprog ”prana”) mere frit og uhindret. Det får dig til at stråle, se harmonisk, afslappet og ungdommelig ud.

Vores mund og læber er et af kroppens mest synlige organer. Læberne består af hud, muskler og slimhinder med tusindevis af små kapillærer. Når musklerne omkring munden og i læberne trænes, øges cirkulationen og læberne reagerer ved at svulme op og blive fyldigere.

Vi udtrykker vores følelser og sindsstemning med munden. Vi kommunikerer verbalt og nonverbalt. Spiser, drikker kysser og gaber.

Læberne er super sanselige, og kulturelt set opfattes læberne som sensuelle og attraktive, når de har fylde, blødhed og farve.

Derfor er der også en stor skønhedsindustri, der tjener millioner på at opfylde kvinders drømme om større læber, med alt fra læbepomader med chili, sugekopper og indsprøjtninger med fyldstoffer.

Vi er nu mest begejstrede for en naturlig fyldig læbe og derfor er vi fans af Cecilie Sebastians FaceYoga.

 

Her får du Cecilies 4 trin til at booste læberne helt naturligt.

Imens du udfører øvelserne, træk da vejret dybt og roligt ind og ud igennem næsen, og slap af i skuldrene.

Øvelse 1: Kysser Himmelen Godmorgen 

Læg en håndflade på halsen, tryk hånden fast ind mod halsen og træk hånden nedad, til du møder dine kraveben. Læg evt. den anden hånd oven på.

Ånd ind, spids læberne til et kys.

Hold vejret inde, tilt hovedet roligt og opmærksomt bagud, stræk og ræk læberne kraftfuldt og aktivt op ad, kys op mod himlen. Hold kyssestillingen med vejret inde 10. sekunder, med læberne spidset kraftfuldt opad.

Afspænd henover din pande.

Ånd ud, og før ansigtet tilbage til neutral igen med bløde læber.

Gentag øvelsen 8 gange.

 

Øvelsen styrker bl.a. Mentalismusklen, der er et af muskelbundterne i Orbicularis oris. Øvelsen giver læberne fugt og fylde indefra og ud. Når du træner musklerne omkring mund og læber opbygges de og bliver fyldigere, samtidig øges blod- og energigennemstrømningen i læberne, der består af en masse små kapillærer, der får et boost og dermed opnås det plumbe look, der er så eftertragtet. Som bonus får du en skarp kæbeline og en fastere hals.

Vær opmærksom når du tilter hoved bagud, undgå spænding og smerte i nakken. Ved skader i nakken konsulter din læge før brug af stillingen. Er du gravid skal du undgå at holde vejret inde i stillingen.

 

Øvelse 2: Sitali Mudra

Ansigts-Yoga

Ånd ind, fold/rul tungen. Stræk herefter tungen så langt ud af munden du kan. Virkelig stræk din tunge. Sørg for at tungen peger ligefrem eller lidt opad, ikke nedad.

Ånd ud kram læberne fast omkring tungen, kraftfuldt. Alt hvad du kan.

Gør samtidig dybe langsomme blink med øjnene, åben øjenlågene op, langt fra hinanden. Og luk den sammen igen opmærksomt, gør det i takt med dit åndedræt. Ånd ind åbn øjnene, ånd ud luk øjnene og kram tungen fastere for hver udånding.

Hold stilling i 10 dybe vejrtrækninger. Gå efter den brændende fornemmelse, du kender fra træning lår og mave. Øvelser styrker og afspænder Orbicularis oris giver fylde, fugt og farve til læberne. Farven opnås når de små kapilærer i læberne gennemstrømmes med blod og prana.

Gentag øvelsen 5 gange.

Øvelse 3: Smil og verden smiler…

Placer en finger i hver mundvig, tilføj et let tryk og lad lige som fingrene smelte ind og ned i huden, løft herefter opad.

Hold løftet i 10 dybe rolige vejrtrækninger, prøv samtidig at aktiverer musklerne inde bag fingerspidserne.

Løft mundvigene op og slip, løft op og slip. Mærk aktiviteten under pegefingrene. Forstil dig for hvert løft, at du pumper fylde og energi op i overlæben. Bliv ved med at løfte let op med fingrene, imens du trækker vejret helt ned i maven.

Øvelsen styrker Risorius musklen, der løfter mundvigene opad og bagud mod kindtænderne. Den strækker og smidiggør Orbicularis oris og læberne efterlades med en følelse af liv og fylde. Den er samtidig en god humør- løfter da opadvendte mundvige, får dig til at føle dig glad.

4: Afslut med af fugte udefra og ind med læbepleje i god kvalitet og fri for skadelig kemi, naturligvis.