3 Yogiske skønheds hemmeligheder, der forbygge at du bliver for tidligt gråhåret


 

Personlig synes jeg gråt hår er smukt.

For mig  signalerer det modenhed og livsklogskab. Men helst ikke gråt til mig.

Jeg ser slet ikke mine veninders grå hår, når de frustrerede spørger mig om det er nu de skal i gang med at farve.

Men jeg ser tydeligt de enkelte grå hår jeg selv har.

Uanset hvad der menes om grå hår er det noget der optager og bekymre mange.

Her får du mine 3 Yogiske skønhedshemmeligheder til forbyggelse af  de grå hår kommer alt for tidligt.

1: Kram & Løft

Kram fingrene ind i håret og løft hårbunden fri at kraniet, fornem at du kan bevæge hårbunden frem og tilbage,

fra side til side og i cirklende bevægelser. Der skabes cirkulation og bindevævet stimuleres.

Træk vejret opmærksomt og forstil dig at du kan ånde ind imellem kranie og hårbund. Ånd ud og afspænd. Oplev at Prana kan strømme mere fri og uhindret.

 

 

2: Sirsasana / Hovedstand

Hovedstand øger blod- og energigennemstrømningen til hovedet, hjernen og hårbunden. Og dermed givers der mere næring og vitalitet til håret. Hovedstandsstillingen ophæver nærmest tyngdekraften, kroppens, ansigtets og hårets alder spoles tilbage.

Hovedstanden har en foryngende virkning på hele kroppen. Det siges at der drypper livsnektar fra vores gane, ned i maven. Når denne livsnektar er opbrugt må vi forlade denne krop, vi dør. Når du praktiserer hovedstanden drypper din livsnektar fra maven tilbage til ganen. Livet forlænges.

Jeg anbefaler at du bliver vejledet af en veluddannet Yogalærer hvis du tager fat på Sirsasana. Det er en kraftfuld stilling, der skal udføres korrekt og opbygges gradvist.

Når det er sagt, er det en stilling der tilgængelig for de fleste. Tal altid med din læge hvis du er syg eller har større ubalancer. Som tommelfinger regel bør den undlades hvis du har hjerte-kar sygdomme, øjensygdomme og mange affaldsstoffer i blodet, da affaldsstofferne cirkuleres direkte op til hjernen.

 

 

 

 

3: Stilne sindet og gør noget der giver dig glæde.

For meget mental aktivitet, bekymring, vrede, angst, stress og frustration bidrager i aller højeste grad til tidlig grå hår.

Fortag dig noget, der giver dig ro og nærvær. Noget der gør dig glad.

  • Yoga
  • Gå raske ture
  • Vær kreativ, brug dine hænder og andre dele af hjernen. Skab noget
  • Hold træning el. bold spil
  • Mediter
  • Lær at slå vejrmøller igen